Beethoven Dansens kommedie



Tidspunkt
28-03-2014 kl. 19:30

Sted
DR Koncerthuset 

Om arrangementet
Dirigent, Adam Fischer
Ludwig van Beethoven, Symfoni nr 1 C-dur op 21
Ludwig van Beethoven, Symfoni nr 7 A-dur op 92
DR Underholdnings Orkestret
Medvirkende, Claus Johansen, Præsentator

Ikke at der var noget i vejen. Og det var jo hans første symfoni. Det var bare mærkeligt at blæserne havde så meget at lave, det lød jo som en serenade, og menuetten var for hurtig og sidstesatsen med alle de skalaer. Og den akkord i begyndelsen.

Men det var da godt klaret af en ung mand. Året var 1800. Var det slutningen på det gamle eller begyndelsen på noget nyt? Svaret er ja.
Nu har musikhistorikerne gennem 213 år fortalt, at Beethovens første symfoni står på skuldrene af både Haydn og Mozart.

Der skal vist en Adam Fischer til at vise os, hvor moderne den var og er. De harmoniske forløb vakte opstandelse, de forskudte rytmer var vildere, end vi nok fornemmer. Og jo, tonerne er skrevet af en vred ung mand, men han har humor og sidste sats, som i øvrigt er så umulig, at den er fast pensum ved dirigentkonkurrencer, danser og tripper som den fineste balletmusik.

Dans og teater er der også, når blæsergruppen til slut gør sig fri i en march, der lige minder om, at der er en kamp at kæmpe også udenfor koncertsalen.
Forfatteren Goethe mødte Beethoven i sommeren 1812, da han havde afsluttet sin 7. symfoni, Hans talent har forbavset mig, men han er desværre en ubehersket personlighed, der jo ikke tager fejl, når han finder verden sølle, men som på den anden side ikke gør noget som helst, for at gøre den behagelig for andre.

Den 7. symfoni gjorde faktisk livet lidt lettere for en flok lemlæstede soldater. De var æresgæster ved førsteopførelsen, og det er nu påvist, at Beethoven har stjålet ikke så få ideer fra de franske revolutionskomponister.

De originale franske sørgemarcher var gode, men Beethovens kopi var genial. Deres symfonier er glemt, men hans lever i kraft af det harmoniske forløb, der driver os fremad til det er umuligt at sidde stille, selv for en invalid, og den sidste vilde og vanvittige sats giver baghjul til meget såkaldt rytmiske musik. Det er dans, ja men det er livets og dødens teater, der griber os i struben.


Pris
Prisgruppe Medlem Ikke-medlem Normalpris Status

Betaling
Betaling trækkes ved tilmeldingsfristens udløb.